s Václavem Němcem
Velké postavy antické a středověké filozofie
cyklus 7 přednášek
o největších antických filozofech z vrcholného období a středověkých filozofech z období po pádu Římské říše až po renesanci
- Antická řecká filozofie tvoří nejdůležitější součást (západní) antické filozofie. Rozvíjela se v období od 6. stol. př. n. l. do konce starověku.
- Ve starověku se z filozofie oddělila astronomie, matematika a geometrie a dokonce tito filozofové položili základy většiny dalších věd.
- V tomto přednáškovém cyklu se budeme bavit o osobnostech, které patřily do klasického období athénské filozofie (vrcholné období), kdy se pozornost soustřeďuje na člověka a lidskou společnost.
- Středověcí filozofové z oblasti střední a západní Evropy a Středomoří v období po pádu Římské říše až po renesanci navazují na antické filozofické směry jako platónismus a novoplatónismus. Filozofie je však úzce propojená s křesťanskou teologií.
- Sokrates, Platón, Aristoteles, Plótínos, Augustin, Tomáš Akvinský, Avicenna
Co získáte?
7 přednášek Václava Němce o největších antických filozofech z vrcholného období a středověkých filozofech.
Součástí přednášek jsou také pracovní listy od Václava Němce a tematické obrázky.
Každé téma je rozděleno na kratší úseky po cca 30 minutách, abyste se mohli k přednášce kdykoliv pohodlně vrátit.
...a mnohem víc.
Co obsahuje
Cyklus 7 přednášek o filozofii ?
Vidoe a audio záznam budete mít neomezeně k dispozici.
1. Přednáška: Sokrates
“Nejhorší nevědomost je zdánlivé vědění.”
- Sokrates přišel s tím způsobem života a myšlení, který dnes nazýváme filozofií.
- Po Sokratově smrti probíhal ještě několik let spor o to, zda byl za bezbožnost a kažení mládeže odsouzen právem.
- Sokrates nenapsal žádné dílo, o jeho myšlení se můžeme dočíst u jiných autorů, zejména u Platóna, kterého dnes považujeme za Sokratova žáka. O Sokratovi psal také Xenofón nebo Aristoteles.
- Kdo to byli sofisté a proč s nimi byl Sokrates spojován? Čím se od sofistů odlišoval?
- Jak Sokrates smýšlel o moudrosti a vědění?
- Proč si Sokrates myslel, že má nedostatečné vědění na rozdíl od sofistů?
- Proč věštírna v Delfách Sokrata označila za nejmoudřejšího člověka?
- Proč měl Sokrates větší vědění než politici, básníci a odborníci?
- Co je to sokratovská metoda a proč tak zásadně ovlivnila západní kritické myšlení?
- Proč je před samotnou diskuzí podstatné položit otázku "co je to?"
- Sokratovská metoda je dodnes velmi aktuální, je to nástroj proti politické demagogii.
- Platón měl nedůvěru v demokracii, protože mu popravila jeho učitele.
2. Přednáška: Platón
“Když je něco rozumné, tak je to zároveň dobré.”
- Co je to zbožnost, krásno, myšlenka a logos podle Platóna?
- Co Platón myslel slovem idea? Jaké kritérium podle Platóna máme pro určení správného a nesprávného?
- Proč je v různých Platónových dialozích Sokrates vyobrazován odlišně? Co tímto rozporem zamýšlel?
- Jaké termíny zavedli filozofové a dodnes se používají v evropských jazycích?
- Často používáme slova, aniž víme, co říkáme. Filozofie je tu od toho, aby nám pomohla pochopit, co slova znamenají.
- Platón byl hodně hravý a jeho texty nelze brát doslova.
- Jak funguje idea dobra podle Platóna? Jak propojuje nauku o idejích se svými přírodovědnými teoriemi?
- Podobenství o jeskyni: jak souvisí s dnešními lidmi?
- Své spisy psal formou rozprav mezi svým učitelem Sokratem a dalšími osobami. Sokrates v nich svými otázkami pomáhá vyvrátit nezralé názory a dospět k lepšímu poznání.
3. Přednáška: Aristoteles
“Porozumět tomu, co jest.”
- Aristoteles byl odsouzen za rouhání bohům.
- Narozdíl od Platóna, který se zabýval otázkami člověka a společnosti, chtěl Aristoteles obsáhnout a uspořádat veškeré důležité vědění své doby. To zahrnovalo poznání o Zemi, obloze, přírodě, jazyku, společnosti, politice a umění.
- Položil základy různých věd: anatomie, astronomie, biologie, fyziky, ekonomie, etnografie, geografie, geologie, lingvistiky, logiky, meteorologie, politologie a dalších.
- Jak třídil věci podle rodů a druhů a proč je to stále aktuální pro současnou vědu?
- Proč každá změna musí mít svoji příčinu? Co tím Aristoteles myslel?
- Co je to jsoucno a co si Aristoteles myslí o nekonečnu?
- Co je to logika podle Aristotela?
- Jak se lišila nauka o přirozenosti podle Aristotela oproti dnešnímu pohledu?
4. Přednáška: Plótínos
„Každá duše má v sobě část toho, co je dole, zaměřené k tělu, a toho, co je nahoře, zaměřené k duchu.“
- Plótínos se věnoval etickým otázkám a pojednání o světě.
- Co je to duše a duch podle Plótína?
- Co jsou to ideje podle Plótína a jak se liší jeho pohled oproti Platónovi?
- Co je to nejvyšší princip, tedy Dobro?
- Plótínos chtěl uspořádat Platónovo myšlení, tím se mu podařilo vytvořit originální filozofický systém.
- Jak chápal Bytí?
- Co je to Jedno neboli Absolutno?
- O co usiluje podle Plótínose lidská duše?
- Jaký mají mezi sebou vztah bůh a svět?
- Jak Plótínos vymezil subjekt a objekt?
- Co je příčinou všeho zla?
- Co si Plótínos myslel o reinkarnaci?
5. Přednáška: Augustin
„Jen láska zná umění jiné obdarovávat, a přitom sama bohatnout.“
- Augustin je představitelem novoplatónismu.
- Stejně jako svatý Pavel učil, že člověk je od přirozenosti neschopný konat dobré skutky, ale z milosti boží jsou určití jedinci předurčení k věčnému spasení.
- Svatý Augustin rozvinul teologii duchovního života postavenou na lásce, moudrosti a spojenou s církví a Kristem.
- Podle Augustina dal Bůh člověku možnost svobodného rozhodování, proto je člověk svým vlastním pánem a “emancipován” od Boha.
- Augustin je známý svým sporem se severoafrickou církví donatistů.
- Augustin je jako světec vyobrazován jako učenec – s knihou, psacím brkem, nebo s hořícím srdcem po boku.
- V jeho přítomnosti je často anděl nebo novorozenecká podoba Ježíše.
6. Přednáška: Tomáš Akvinský
„Tomáš Akvinský „Věci, které milujeme, nám říkají, co jsme.“
- Tomáš Akvinský studoval v Neapoli, Římě, Boloni a v Paříži.
- Byl členem žebravého řádu dominikánů.
- Působil jako asistent Alberta Velikého v Kolíně nad Rýnem.
- Přednášel o filozofii a teologii mimo jiné v Paříži, Neapoli a Římě.
- Údajně měl vidění, ve kterém hovořil s Kristem.
- Zemřel cestou na druhý lyonský koncil, na který ho vyslal papež Řehoř X.
- Na svých cestách se setkal s různými významnými osobnostmi, se kterými mohl diskutovat o svých názorech.
- Jeho dílo vychází z Aristotelova díla a bylo ovlivněno také novoplatónismem.
7. Přednáška: Avicenna
„„Zlo není opakem dobra, je jen jeho překážkou.“
- Avicennův otec, který byl výběrčím daní, zval domů pro syna učitele z význačných osobností.
- Avicenna se věnoval zejména studiu medicíny a jeho teorie vycházela z Hippokrata, Aristotela a Galéna.
- Byl dvorním lékařem bucharského vládce.
- Po smrti otce začal pracovat jako lékař na cestách a shromažďoval kolem sebe skupinu studentů, se kterými vedl filozofické rozhovory.
- Avicenna pracovní únavu zaháněl konzumací vína.
- Údajně na sobě prováděl chemicko-farmaceutické experimenty.
30 dní garance vrácení peněz
Rozhodli jsme se, že vám nabídneme testovací jízdu. S cyklem Velké postavy antické a středověké filozofie se můžete vzdělávat 30 dnů. A když pro sebe neucítíte opravdovou hodnotu, můžete z vlaku vystoupit. Máte šanci vzít své slovo zpět. Když se tak rozhodnete, budeme to bez otázek respektovat a vrátíme vám peníze.
Kdo vás bude přednáškami provázet?
Lektoři jsou vždy ti nejlepší ze svého oboru.
Václav Němec
V devadesátých letech vystudoval filozofii na FF UK v Praze, několik let studijně pobýval v Německu, získal doktorát z dějin filozofie. Působil na Vysoké škole Karlovy Vary, Filozofickém ústavu Akademie věd ČR, na Univerzitě Palackého v Olomouci, Západočeské univerzitě v Plzni a Filozofické fakultě UK, kde v roce 2019 habilitoval.
Václav Němec je komentátorem společenského dění a členem řady občanských iniciativ kritizujících korupci a prorůstání zločinu do politiky jako například Listopadová výzva, Pražské fórum nebo Vraťte nám stát. Nebojí se vystupovat ostře a nabídnout výhradně upřímné názory na současné dění.